Sedan 1994 erbjuder Singapore världens första nattsafari med vilda djur i deras rätta miljö. I den tropiska miljön, likt djungeln, lever upp till 120 olika djurarter (varav 30% är utrotningshotade). Här finns det mesta från giraffer, elefanter, noshörningar och lejon till viltsvin, ormar, näbbmöss och skalbaggar. Över 1,1 miljoner människor besöker årligen nattsafarit. Vi valde en fredagkväll, vilket inte var det bästa tänkbara tillfället. Det fullkomligen vimlade av besökare i området och kön till det populära tåget, som tog en runt den 40 hektar stora parken, var mer än lång. Vi väntade i dryga 40 minuter innan vi kom ombord. Längst bak placerade vi oss, redo att uppleva djungelns faror.
Foto över den långa kön i den kvava kvällsvärmenDe fyra äventyrarna. Christian, jag, Christina och Gustav
Då man inte får använda blixt när man fotograferar djuren var det meningslös att använda min kamera. Här är dock två exempel på safarits många exotiska djur
Efter den 45 min långa turen besökte vi den minst lika populära showen inne på safarit. En stor utomhusteater svalde ett stort antal besökare, vad som kom att visa sig, från hela världen. Värdinnan presenterade sig och frågade samtidigt vart folk i publiken kom ifrån. Vi var inte de enda europeerna. Tyskar, fransmän och italienare hördes ropandes från läkatare. En italienare fick dessutom besöka naturscenen och försöka bära en 3 meter lång (enormt grov och stor!) orm. Föreställningen innhöll skratt och stor publikinlevelse då de flygande rovdjuren, pumorna, mindre ganagarna och ormen visades upp på olika sätt. En uppskattad föreställning på ca en timma.
Avslutningsvis åt vi en Bongo Burger meny på en av restaurangerna innan vi tog en taxi tillbaka till hotellet. Nöjda med äventyret var vi tillbaka på Sentosa vid tolvslaget.
4 kommentarer:
Skäms på er alla lekfulla män som leker upp Volvos kapital. Hur många miljoner låter Volvo och Eriksson försvinna ned i den blåa ocean. Om det ändå hade varit en biltävling hade jag kunnat förstå deltagandet. Men detta är bara en absurd lekstuga för barnsliga män.
Nej istället borde riktiga män se allvaret i nedgången för våra företag och ta sig en funderare över hur t.ex Hyundai lyckas i svåra tider. Det är grymt att i TV-rutan först se de friställda och arbetslösa Volvoarbetarna och stunden efter höra skratten och klirret från champagne-glasen.
Önskar att några pirater kunde stoppa leken?
Lars-Erik
Järfälla
Ja du Lars Erik! om du tror att Volvo betalar för våra nöjen så har du ute och slirar i dammet bredvid vägen. Alla har betalt för att göra ett jobb, antar att du också mottar löneutbetalningar en gång i månaden. Vad du väljer att lägga dina pengar på är trots allt ditt personliga val. Men om du av solidaritet avstår ifrån att skåla in det nya året eller låter bli alla upptänkliga nöjen i dessa svåra ekonomiska tider så tycker jag att det är stort av dig.
Författaren till den här bloggen är både vän och kollega till mig och jag kan garantera att inga av nöjena som rapporteras på denna blogg är betalda av Volvo annat än indirekt via den lön som alla arbetstagare har rätt till.
Sitt inte och va bitter, häng på tåget istället vettja! Volvo Ocean Race sätter Volvo på världskartan. I förlängningen är jag övertygad om att detta kommer bidra till att de volvoanställda, som så tragiskt måste lämna sina arbeten, kan återanställas.
Tråkigt att du önskar Volvo ytterliggare problem och misslyckanden. Du kan knappast beskyllas för att stötta eller visa någon som helst solidaritet för dem som mist sitt jobb.
Gott nytt år på dig Lars Erik!
/Thomas Eller
Volvo Ocean Race
Jag är inte bitter, jag är förbannad på de svenska företagens arrogans och cyniska skådespel, i tider av en för alla vikande ekonomi. Tala om i pengar vad kalaset kostar, inkl alla bidrag. (allmänna som privata). Tyvärr håller jag inte med dig i din dröm om att Ocean Race sätter biltillverkaren åter på kartan, istället drar ni bara ett löjans skimmer över varumärket Volvo.Sick!
Och om det ska bli ett gott nytt år får nog Volvo och Ericson komma ned på jorden igen! Eller?
/Lars-Erik
Eller och Lars. Kul att ni vässar pennorna. Klart att det är svårt att förstå att Volvo lägger pengar på ett Ocean Race när krisen är ett faktum. Ett annat faktum är ju att Volvo inte bestämde häromdagen att genomföra ett Volvo Ocean Race utan det var ett beslut som togs för flera år sedan då det inte rådde någon finanskris och bilar såldes på löpande band.
Hur skulle det sett ut om Volvo mitt i alltihopa bestämde sig att avsluta racet och låta allas sponsorers pengar och investeringar, människors arbete och intresse gå i stöpet. Hade ur en publicitetsynpunkt varit ett självmord och då hade Volvo inte funnits på NÅGON karta....inte ens på hitta.se
Jag säger varken bu eller bä men eftersom nu Volvo kör hårt i motvind så får vi hoppas att de tar till vara på de möjligheter dom har och på så vis kan ta tillbaka arbetstillfällen och sakta men säkert skapa en ekonomi.
Men jag håller med Eller, bitterhet är något man ska se över innan man spyr ur sig information utan grund och källa. Ha gärna en åsikt men har den inte grund och ton så är frågan om den alls är relevant. Hoppas du Lars kan se ljus i tunneln.
Lite kuriosa, visst det är inte ett Bilrace men volvo är mer än bara bilar, sägs om de Penta motorer som sitter i varje båt?
"To make money you have to spend money"
Skicka en kommentar