Då var mitt stora äventyr över...för denna gång. Nio månaders jobb inom en av världens mest extrema sporttävlingar har varit helt underbart! Jag har fått se platser jag aldrig trodde jag skulle få uppleva. Träffat och jobbat tillsammans med människor jag aldrig trodde jag skulle möta. Med hela jorden som min arbetsplats kan jag inte annat än att summera mitt äventyr på bästa möjliga sätt.
Mitt team och mina medarbetare har varit fantastiska. I vått och torrt har vi tillsammans jobbat för att representera Volvos olika affärsområden på bästa möjliga sätt. Vi har antagit mängder av olika och varierande uppdrag och alltid funnits till hands för vårat management. Inte under någon del av racet har våra arbetsinsatser ifrågasatts. Som teamleader är jag även nöjd med min egen insats och som produktspecialist lika så.
Hur har det då gått för de olika syndikaten och teamen inom tävlingen? Kortfattat kan man säga att...
Ericsson har varit det team och företag som synts mest av alla. Med (troligtvis) störst budget har man varit grymt duktiga på att synas, i alla möjliga upptappningar. Branding har varit Ericssons stora igenkännande, tillika båda båtarnas framgångar inom racet. Inte bara vann Ericsson 4 racet, helt välförtjänt! Ericsson 3 har dessutom haft den mest populära skepparen, Magnus Olsson som skapat mängder av publicitet. E3:an slutade fyra efter en rad imponerande men dock allt för sällsynta insatser. Min personliga uppfattning är att Ericsson fått tillbaka ovärderliga värden i sin satsning i racet.
Puma Ocean Racing slutade tvåa i racet och gjorde på detta sätt ett imponerande intryck som nykomling i Volvo Ocean Race. Puma har även de varit väldigt duktiga på att marknadsföra sig och sitt varumärke, inte minst genom all försäljning i hamnarna. Teamet och skepparen Ken Read har imponerat och visat hög klass. Puma kan inte vara annat än nöjda med sin investering i Volvo Ocean Race.
Telefonica satsade likt Ericsson på två båtar i denna upplaga av Volvo Ocean Race. Tyvärr har man inte sett så mycket marknadsföring och aktiviteter från företaget/sydikatet, och detta borde man ha kunnat gjort bättre. I racet slutade Telefonica Blue på en tredje plats, vilket kan ses som lite av en besvikelse. Båten och teamet "gav" bort andra platsen till Puma efter att ha gått på grund hela två gånger under racet! Telefonica Black har legat i skuggan av Blue och inte varit lika framgångsrika till havs. Man vann dock det sista, betydelselösa benet in till St.Petersburg, men det räddar inte Black från en undanskymd roll under året. Totalt slutade man sexa.
Green Dragon, teamet som sponsrats av både irländska och kinesiska investerare, var omåttligt populära i Kina och på Irland. På haven har resultaten uteblivit, men hostade upp sig ordentligt efter Bostonstoppet då man beslöt sig för att involvera Internetanvändare som navigatörer. En kul ingrediens men lite smått pinsamt för teamets navigatör ombord som måste kännt sig lite underlägsen... Green Dragon slutade på en femte plats.
Delta Lloyd anslöt en vecka innan racet starade i Alicante i oktober 2008. Syndikatet belöt sig för att köpa den överlägsna vinnarbåten från föregående Volvo Ocean Race 2005-2006, men stod trots det chanslösa mot dagens moderna VO70-båtar. Med en inte allt för imponerande besättning och efter en rad byten av seglare ombord, slutade man på sjunde plats i racet. Delta Lloyd har hållt en undanskymd roll i racet, både på vattnet och i hamnarna.
Team Russia blev racets besvikelse. Efter en kampanj som inte höll (ekonomiskt) längre än till Singapore lämnade teamet tävlingen och startfältet minskades till sju båtar. Ett litet ljus i den ryska tunneln sågs ändå skymta i Stockholm då syndikatet försökte ansluta till tävlingen, dock utan att lyckas. Båten var för illa underhållen och en rad viktiga säkerhetsdetaljer ombord gick inte genom besiktningen dagen innan benet till Ryssland. Båten seglades dock in till St.Petersburg, dock utom tävlan. Det ryska teamets investeringar måste ha blivit ett stort misslyckande.
Volvo då? Inte någonstans har jag hört något negativt från vårat management. Statistik kommer säkerligen peka på välinvesterade pengar från företagens sida. Att vi (Volvo) fått mycket publicitet är inte att tveka på. Volvo Ocean Race är ett jättesmart upplägg och kan utvecklas ännu bättre inför framtiden. Personligen tror jag racet är bra för Volvo och Volvo tillför mycket för racet. I det långa loppet hoppas jag denna upplaga av Volvo Ocean Race kan medföra ökad sysselsättning för männikor som blivit arbetslösa p.g.a. den finansiella krisen.
Vad händer i framtiden då? Ja, ett nytt Volvo Ocean Race kommer att gå av stapeln 2011-2012. Sträckan och hamnarna är i dagsläget inte fastställda, men hela 81 hamnar står på önskelistan över att få racet till sig. Statusen och den ekonomiska tillväxten tävlingen drar med sig har fört med sig att racet blivit oerhört populärt! Det ska bli intressant och följa uppbyggnaden av kommande Volvo Ocean Race.
Själv har jag tagit mig till mitt föräldrarhem i Karlskoga. Här ifrån Värmland kommer jag utgå tills jag hittat någon ny spännande jobbutmaning. Allt jag önskar nu är en skön, trevlig och solig sommar. Jag ska njuta av ledigheten hemma i Sverige, förutom under första veckan i augusti då jag åker till Kroatien för att segla med några vänner. Det kommer (förhoppningsvis) INTE bli Life at the Extreme.
Tack alla som följt min blogg under min resa inom Volvo Ocean Race 2008-2009!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar