Volvo Ocean Race

Volvo Ocean Race 2008-2009 är över. VO70-båtarna gick i mål utanför den ryska kusten den 27 juni. Slutsegraren Ericsson 4 firades ordentligt under St. Petersburgstoppets intensiva dagar. Läs mer om det häftiga slutet och bloggens sista inlägg.

Trevlig läsning!

Jonas

fredag 26 juni 2009

24 timmar i St. Petersburg

För några timmar sen var det precis ett dygn sen jag landade på flygplatsen här i St.Petersburg. Fram tills nu har mina första 24 timmar varit ganska intensiva, likt den senaste månaden. Jag har hunnit med att se mig omkring i denna slående vackra storstad, träffat nya ryska kollegor, fått lokal utbildning, sett Race village under uppbyggnad, smakat på den ryska ölen och en hel del annat. Solen skiner som aldrig förr och jag hoppas och tror att avslutningsstoppet i Ryssland blir jättelyckat. Båtarna är med säker fart på väg in till mållinjen och besökarna väntas komma i massor.

Här kommer några händelser från det första dygnet...
St.Petersburg är med sina fina byggnader och breda kanaler hur vackert som helst
Byggnaderna är smyckade med statyer och lyses upp av den brandgula kvällssolen
Sommaren har verkligen kommit till Ryssland. Blommor och träd är fullt utslagna i parker och skogsområden
I bakgrunden skymtar Race village där finalen av Volvo Ocean Race går av stapeln
Byggarna är i full färd med att färdigställa race village som för första gången byggs upp på en strand
Lokal utbildning - på ryska!
Jag köpte mig en fin rysk souvernir som huvudbonad
Snart är racet, båtarna och seglarna här. Final count down...

Inga kommentarer: